Osoby starsze są znacznie słabsze od ludzi młodych. Powoli tracą dobrą kondycję i siłę mięśni. Ich narządy wewnętrzne nie funkcjonują już tak sprawnie, jak kiedyś, często pojawiają się problemy trawienne czy dolegliwości ze strony serca lub nerek. Ponadto seniorom może często szwankować kręgosłup. Niejednokrotnie mogą też pojawiać się problemy z oczami, z pamięcią, ze słuchem. Dlatego tez ludzie starsi powinni szczególnie o siebie dbać. W ich przypadku wskazana jest lekka dieta, które pomoże im uniknąć nadwagi, a jednocześnie skutecznie odżywi całe ich ciało. Starsze osoby powinny unikać słodyczy, gdyż są one pełne cukru obciążającego wątrobę, a brakuje w nich wartości odżywczych, witamin i minerałów. Jeżeli babcia czy dziadek ma ochotę na coś słodkiego, powinna zjeść miseczkę malin, garść orzechów i rodzynek, wypić szklankę świeżo wyciskanego soku pomarańczowego z łyżeczką miodu, a nie zabierać się za czekoladę czy cukierki. Dla starszych ludzi nie wskazane są również potrawy smażone i w ogóle bardzo tłuste. Osoby starsze powinny unikać mięsa lub jeść je tylko dwa czy trzy razy w tygodniu, najlepiej kurczaka lub rybę. Kurczak jest bowiem chudy, a ryba zawiera zdrowe tłuszcze. Z powodzeniem jednak seniorzy mogą przejść na wegetarianizm i ograniczyć się do tłuszczów zwierzęcych zawartych w orzechach, oliwkach czy awokado.

Dlaczego sen jest taki ważny

Dodane przez Dr.Patryk Mol   |  2011-09-01

Dorosłemu człowiekowi wystarczy na co dzień pięć czy sześć godzin spania, aby funkcjonował prawidłowo, jednak przynajmniej raz na tydzień powinien on sobie pozwolić na wydłużenie nocnego wypoczynku do siedmiu czy ośmiu godzin. Wówczas jego ciała i umysł pełniej się zregenerują, pobudzi się on wypoczęty oraz radosny. Warto spać w dobrze przewietrzonym pokoju, o nie za wysokiej temperaturze. Lepiej się ciepło okryć od snu i założyć grubą piżamę, aniżeli spać w pomieszczeniu dusznym i przegrzanym. Warto też spać w ciszy i spokoju, ewentualnie przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej. Należyty sen nie powinien być przerywany. Lepiej wypoczniemy, śpiąc pięć godzin w ciągu nocy, aniżeli po trzy w nocy i trzy po południu. Dobrze jest też kłaść się spać oraz wstawać o mniej więcej stałych porach. Wówczas nasz organizm wyrobi sobie własny rytm i zaczniemy budzić się samodzielnie, bez budzika. Poza snem, warto też zadbać o inne formy wypoczynku. Rzecz jasna, dobrze jest uprawiać jakiś sport, ale nie tylko. Warto również iść czasem na spokojny spacer z psem czy z bliską osobą, usiąść na trawie, poczytać książkę czy ulepić z dzieckiem bałwana w trakcie zimy. Warto też rozwijać się duchowo i intelektualnie, czytać książki, słuchać muzyki, chodzić do kina i teatru, najlepiej z przyjaciółmi, z którymi można podzielić się swoimi refleksjami. Łączenie różnych form wypoczynku okaże się możliwie najkorzystniejsze dla naszego ciała oraz duszy.

dodane filmy o zdrowiu

Film dodany przez lekarza   |  

Nasze zdrowie

  • 1

    Medyczne ciekawostki

    Serwis Hongan

    Serwis Medyczny w którym są porady zdrowego trybu życia

    Napisz do nas :

    Jesli chcesz byc naszym redaktorem zapraszamy do kontaktu

    Piotr Szuberla

    Adres: Ropczyce, ul.Lwowska 22
    E-mail: Med@aptekachorzow24h.pl