Osoby starsze są znacznie słabsze od ludzi młodych. Powoli tracą dobrą kondycję i siłę mięśni. Ich narządy wewnętrzne nie funkcjonują już tak sprawnie, jak kiedyś, często pojawiają się problemy trawienne czy dolegliwości ze strony serca lub nerek. Ponadto seniorom może często szwankować kręgosłup. Niejednokrotnie mogą też pojawiać się problemy z oczami, z pamięcią, ze słuchem. Dlatego tez ludzie starsi powinni szczególnie o siebie dbać. W ich przypadku wskazana jest lekka dieta, które pomoże im uniknąć nadwagi, a jednocześnie skutecznie odżywi całe ich ciało. Starsze osoby powinny unikać słodyczy, gdyż są one pełne cukru obciążającego wątrobę, a brakuje w nich wartości odżywczych, witamin i minerałów. Jeżeli babcia czy dziadek ma ochotę na coś słodkiego, powinna zjeść miseczkę malin, garść orzechów i rodzynek, wypić szklankę świeżo wyciskanego soku pomarańczowego z łyżeczką miodu, a nie zabierać się za czekoladę czy cukierki. Dla starszych ludzi nie wskazane są również potrawy smażone i w ogóle bardzo tłuste. Osoby starsze powinny unikać mięsa lub jeść je tylko dwa czy trzy razy w tygodniu, najlepiej kurczaka lub rybę. Kurczak jest bowiem chudy, a ryba zawiera zdrowe tłuszcze. Z powodzeniem jednak seniorzy mogą przejść na wegetarianizm i ograniczyć się do tłuszczów zwierzęcych zawartych w orzechach, oliwkach czy awokado.

Jak dbać o oczy

Dodane przez Dr.Patryk Mol   |  2011-09-01

Oczy to niezwykle ważna część naszego ciała. Osoby niewidome mają duże problemy z funkcjonowaniem w społeczeństwie. Są tez pozbawione wielu pozytywnych doznań. Dlatego tez warto dbać o nasz wzrok, aby zachować go do późnej starości. Przede wszystkim naszym oczom służą witaminy i minerały przyjmowane razem z pożywieniem. Powinniśmy zatem dbać o urozmaiconą dietę pełną warzyw i owoców, dzięki której cały nasz organizm, łącznie z narządem wzroku, będzie funkcjonować bez zarzutu. Oczy szczególnie potrzebują witamin A i E oraz C. Dlatego tez w trosce o nie powinniśmy spożywać dużo marchewki, papryki, cebuli, czosnku, pomidorów, jabłek, cytrusów, malin, jagód i jeżyn. Jednakże dieta to nie wszystko. Koniecznie powinniśmy też dbać o to, aby nie nadwyrężać naszych oczu. Jeżeli spędzamy dużo czasu nad książkami i przed komputerem, nosimy okulary ochronne, nawet gdy nie mamy żadnej wady wzroku. Warto również zainwestować w ekran ze specjalnymi filtrami, który nie uszkodzi naszego wzroku tak jak ten pozbawiony filtrów. Poandto warto dbać o oświetlenie podczas lektury czy pracy na komputerze. Światło do czytania powinno być silne, lecz skierowane na książkę, a nie rażące nas w oczy. Z kolei światło do pracy przy komputerze lub oglądania filmu powinno być delikatne i padać nie na ekran, ale na klawiaturę komputera.

dodane filmy o zdrowiu

Film dodany przez lekarza   |  

Nasze zdrowie

  • 1

    Medyczne ciekawostki

    Serwis Hongan

    Serwis Medyczny w którym są porady zdrowego trybu życia

    Napisz do nas :

    Jesli chcesz byc naszym redaktorem zapraszamy do kontaktu

    Piotr Szuberla

    Adres: Ropczyce, ul.Lwowska 22
    E-mail: Med@aptekachorzow24h.pl