Osoby starsze s─ů znacznie s┼éabsze od ludzi m┼éodych. Powoli trac─ů dobr─ů kondycj─Ö i si┼é─Ö mi─Ö┼Ťni. Ich narz─ůdy wewn─Ötrzne nie funkcjonuj─ů ju┼╝ tak sprawnie, jak kiedy┼Ť, cz─Östo pojawiaj─ů si─Ö problemy trawienne czy dolegliwo┼Ťci ze strony serca lub nerek. Ponadto seniorom mo┼╝e cz─Östo szwankowa─ç kr─Ögos┼éup. Niejednokrotnie mog─ů te┼╝ pojawia─ç si─Ö problemy z oczami, z pami─Öci─ů, ze s┼éuchem. Dlatego tez ludzie starsi powinni szczeg├│lnie o siebie dba─ç. W ich przypadku wskazana jest lekka dieta, kt├│re pomo┼╝e im unikn─ů─ç nadwagi, a jednocze┼Ťnie skutecznie od┼╝ywi ca┼ée ich cia┼éo. Starsze osoby powinny unika─ç s┼éodyczy, gdy┼╝ s─ů one pe┼éne cukru obci─ů┼╝aj─ůcego w─ůtrob─Ö, a brakuje w nich warto┼Ťci od┼╝ywczych, witamin i minera┼é├│w. Je┼╝eli babcia czy dziadek ma ochot─Ö na co┼Ť s┼éodkiego, powinna zje┼Ť─ç miseczk─Ö malin, gar┼Ť─ç orzech├│w i rodzynek, wypi─ç szklank─Ö ┼Ťwie┼╝o wyciskanego soku pomara┼äczowego z ┼éy┼╝eczk─ů miodu, a nie zabiera─ç si─Ö za czekolad─Ö czy cukierki. Dla starszych ludzi nie wskazane s─ů r├│wnie┼╝ potrawy sma┼╝one i w og├│le bardzo t┼éuste. Osoby starsze powinny unika─ç mi─Ösa lub je┼Ť─ç je tylko dwa czy trzy razy w tygodniu, najlepiej kurczaka lub ryb─Ö. Kurczak jest bowiem chudy, a ryba zawiera zdrowe t┼éuszcze. Z powodzeniem jednak seniorzy mog─ů przej┼Ť─ç na wegetarianizm i ograniczy─ç si─Ö do t┼éuszcz├│w zwierz─Öcych zawartych w orzechach, oliwkach czy awokado.

Nie dla stresu i niepokoju

Dodane przez Dr.Patryk Mol   |  2011-09-01

Zak┼é├│cony lub nieodpowiedni sen mo┼╝e by─ç wynikiem wielu czynnik├│w. Cho─ç mo┼╝e to by─ç spowodowane przez wiele przyczyn fizjologicznych, mo┼╝e by─ç r├│wnie┼╝ wynikiem obezw┼éadniaj─ůcego stresu i niepokoju. R├│┼╝ne czynniki, takie jak problemy osobiste, problemy zdrowotne i presja w pracy mog─ů prowadzi─ç do ogromnego poziomu stresu, kt├│ry mo┼╝e czasem sta─ç si─Ö nie do opanowania dla niekt├│rych ludzi. Chocia┼╝ s─ů osoby, kt├│re mog─ů skutecznie poradzi─ç sobie ze zmartwieniami i stresem, s─ů inni, kt├│rzy uwa┼╝aj─ů ┼╝e jest to dla nich zbyt trudne i nie wiedz─ů jak odnie┼Ť─ç si─Ö do tych wszelkiego rodzaju zaburze┼ä emocjonalnych. Kiedy stres staje si─Ö wyzwaniem pe┼énym codziennych napi─Ö─ç i zmartwie┼ä, i trudno jest w┼éa┼Ťciwie si─Ö spa─ç, to jest o wa┼╝ne, aby znale┼║─ç sposoby stabilizacji. Istnieje kilka ┼Ťrodk├│w, kt├│re mo┼╝na podj─ů─ç, aby uspokoi─ç sw├│j niepok├│j i lepiej spa─ç. Jednak┼╝e, w┼Ťr├│d r├│┼╝nych rzeczy, jednym z najbardziej korzystnych jest muzyka. S┼éuchanie muzyki uspokajaj─ůcej przed snem mo┼╝e pom├│c ogromnie ÔÇô dzi─Öki temu ┼Ťpi si─Ö lepiej i d┼éu┼╝ej. Muzyka ma magiczne moce, kt├│re pozwalaj─ů umys┼éowi odpocz─ů─ç i zrelaksowa─ç si─Ö, uwalniaj─ůc w ten spos├│b wszystkie obawy, l─Öki, stres i napi─Öcia. Muzyka na pewno jest bardzo skuteczna w obni┼╝aniu poziomu stresu, zar├│wno u ludzi, kt├│rzy s─ů ca┼ékowicie zdrowi, a tak┼╝e u os├│b cierpi─ůcych na pewnego rodzaju schorzenia.

dodane filmy o zdrowiu

Film dodany przez lekarza   |  

Nasze zdrowie

  • 1

    Medyczne ciekawostki

    Serwis Hongan

    Serwis Medyczny w kt├│rym s─ů porady zdrowego trybu ┼╝ycia

    Napisz do nas :

    Jesli chcesz byc naszym redaktorem zapraszamy do kontaktu

    Piotr Szuberla

    Adres: Ropczyce, ul.Lwowska 22
    E-mail: Med@aptekachorzow24h.pl