Osoby starsze s膮 znacznie s艂absze od ludzi m艂odych. Powoli trac膮 dobr膮 kondycj臋 i si艂臋 mi臋艣ni. Ich narz膮dy wewn臋trzne nie funkcjonuj膮 ju偶 tak sprawnie, jak kiedy艣, cz臋sto pojawiaj膮 si臋 problemy trawienne czy dolegliwo艣ci ze strony serca lub nerek. Ponadto seniorom mo偶e cz臋sto szwankowa膰 kr臋gos艂up. Niejednokrotnie mog膮 te偶 pojawia膰 si臋 problemy z oczami, z pami臋ci膮, ze s艂uchem. Dlatego tez ludzie starsi powinni szczeg贸lnie o siebie dba膰. W ich przypadku wskazana jest lekka dieta, kt贸re pomo偶e im unikn膮膰 nadwagi, a jednocze艣nie skutecznie od偶ywi ca艂e ich cia艂o. Starsze osoby powinny unika膰 s艂odyczy, gdy偶 s膮 one pe艂ne cukru obci膮偶aj膮cego w膮trob臋, a brakuje w nich warto艣ci od偶ywczych, witamin i minera艂贸w. Je偶eli babcia czy dziadek ma ochot臋 na co艣 s艂odkiego, powinna zje艣膰 miseczk臋 malin, gar艣膰 orzech贸w i rodzynek, wypi膰 szklank臋 艣wie偶o wyciskanego soku pomara艅czowego z 艂y偶eczk膮 miodu, a nie zabiera膰 si臋 za czekolad臋 czy cukierki. Dla starszych ludzi nie wskazane s膮 r贸wnie偶 potrawy sma偶one i w og贸le bardzo t艂uste. Osoby starsze powinny unika膰 mi臋sa lub je艣膰 je tylko dwa czy trzy razy w tygodniu, najlepiej kurczaka lub ryb臋. Kurczak jest bowiem chudy, a ryba zawiera zdrowe t艂uszcze. Z powodzeniem jednak seniorzy mog膮 przej艣膰 na wegetarianizm i ograniczy膰 si臋 do t艂uszcz贸w zwierz臋cych zawartych w orzechach, oliwkach czy awokado.

Odpowiednia dieta dla dziecka

Dodane przez Dr.Patryk Mol   |  2011-09-01

Aby dziecko mog艂o si臋 prawid艂owo rozwija膰 musi do tego procesu otrzymywa膰 odpowiednie sk艂adniki od偶ywcze, kt贸re b臋d膮 budowa艂y jego tkanki. 呕eby zaspokoi膰 ca艂kowite zapotrzebowanie organizmu, potrzebnych jest 40 substancji oraz du偶o witamin. Dieta dziecka, podobnie jak dieta doros艂ego cz艂owieka powinna sk艂ada膰 si臋 z 4 do 5 lekkostrawnych posi艂k贸w, kt贸re nale偶y je艣膰 o odpowiednich porach. Jedn膮 z najwa偶niejszych witamin potrzebnych do prawid艂owego rozwoju dziecka jest witamina D w po艂膮czeniu z wapniem, poniewa偶 to wap艅 jest podstaw膮 budowy ko艣ci ma艂ego cz艂owieka, za艣 witamina D pomaga w jego przyswajaniu. Wap艅 jest zawarty przede wszystkim w produktach mlecznych, warzywach str膮czkowych i suszonych owocach. Natomiast witamina D wyst臋puje w rybach morskich oraz produktach nabia艂owych. Je偶eli umiemy m膮drze korzysta膰 ze s艂o艅ca, to dobrym dostarczycielem witaminy D s膮 jego promienie. Je艣li nie zadbamy o prawid艂owy poziom wapnia i witaminy D u dziecka mo偶e doj艣膰 do z艂ama艅 ko艣ci, a tak偶e choroby zwanej krzywic膮. W p贸藕niejszym okresie, kiedy cz艂owiek jest doros艂y niedob贸r ten powoduje nawet osteoporoz臋. Najcz臋stszymi b艂臋dami pope艂nianymi przez rodzic贸w w 偶ywieniu dzieci jest: pozwolenie dziecku na wyj艣cie z domu bez 艣niadania, a wiadomo, 偶e 艣niadanie jest pierwszym i najwa偶niejszym posi艂kiem w ci膮gu dnia; pozwalanie dzieciom na zjedzenie w ramach obiadu Fastfooda, zamiast zdrowego mi臋sa i warzyw.

dodane filmy o zdrowiu

Film dodany przez lekarza   |  

Nasze zdrowie

  • 1

    Medyczne ciekawostki

    Serwis Hongan

    Serwis Medyczny w kt贸rym s膮 porady zdrowego trybu 偶ycia

    Napisz do nas :

    Jesli chcesz byc naszym redaktorem zapraszamy do kontaktu

    Piotr Szuberla

    Adres: Ropczyce, ul.Lwowska 22
    E-mail: Med@aptekachorzow24h.pl