Osoby starsze są znacznie słabsze od ludzi młodych. Powoli tracą dobrą kondycję i siłę mięśni. Ich narządy wewnętrzne nie funkcjonują już tak sprawnie, jak kiedyś, często pojawiają się problemy trawienne czy dolegliwości ze strony serca lub nerek. Ponadto seniorom może często szwankować kręgosłup. Niejednokrotnie mogą też pojawiać się problemy z oczami, z pamięcią, ze słuchem. Dlatego tez ludzie starsi powinni szczególnie o siebie dbać. W ich przypadku wskazana jest lekka dieta, które pomoże im uniknąć nadwagi, a jednocześnie skutecznie odżywi całe ich ciało. Starsze osoby powinny unikać słodyczy, gdyż są one pełne cukru obciążającego wątrobę, a brakuje w nich wartości odżywczych, witamin i minerałów. Jeżeli babcia czy dziadek ma ochotę na coś słodkiego, powinna zjeść miseczkę malin, garść orzechów i rodzynek, wypić szklankę świeżo wyciskanego soku pomarańczowego z łyżeczką miodu, a nie zabierać się za czekoladę czy cukierki. Dla starszych ludzi nie wskazane są również potrawy smażone i w ogóle bardzo tłuste. Osoby starsze powinny unikać mięsa lub jeść je tylko dwa czy trzy razy w tygodniu, najlepiej kurczaka lub rybę. Kurczak jest bowiem chudy, a ryba zawiera zdrowe tłuszcze. Z powodzeniem jednak seniorzy mogą przejść na wegetarianizm i ograniczyć się do tłuszczów zwierzęcych zawartych w orzechach, oliwkach czy awokado.

Osoby starsze dbanie o zdrowie

Dodane przez Dr.Patryk Mol   |  2011-09-01

Z białek zwierzęcych najbardziej wartościowe zwarte są również w orzechach, w pestkach dyni i słonecznika oraz w roślinach strączkowych, jak soja, fasola, soczewica. Osoby starsze powinny je spożywać często, lecz w małych ilościach, gdyż większych produkty te prowadzą do wzdęć. W trosce o kości i zęby, które w tym wieku okazują się bardzo słabe, seniorzy powinni pić mleko sojowe lub krowie wzbogacane wapniem, jeść migdały i orzechy. Te ostatnie zresztą poprawiają także pamięć. Wzrok starszych ludzi może zaś polepszyć spożywanie marchwi, malin i jagód. Bardzo ważne jest też to, aby starsze osoby się ruszały. Aktywność fizyczna pomoże nie zastać się mięśniom, poprawi przemianę materii, pomoże dotlenić organizm, także mózg. Jeżeli senior nie ma siły na jazdę na rowerze czy pływanie, może wybrać się na spacer po obiedzie dla lepszego trawienia lub też zrezygnować z windy i wejść do domu po schodach. Warto też, aby osoba starsza trenowała pamięć ucząc się wierszy czy numerów telefonów na pamięć, a także rozwiązując krzyżówki. Dobrze też, aby zachowała aktywność umysłową, czytała, oglądała filmy, wymieniał się z innymi poglądami. Dzięki temu umysł zostanie dłużej sprawy, a humor starszej osoby również będzie bez zarzutu. Dla każdego seniora bardzo ważne jest to, aby czuł się potrzebny, maił jakieś zajęcie, był otoczony bliskimi ludźmi. Warto zatem często go odwiedzać i powierzać mu jakieś zadania, jak opieka nad dzieckiem, opowiedzenie ciekawej historii ze swojego życia czy doradzenie w jakiejś ważnej życiowej kwestii.

dodane filmy o zdrowiu

Film dodany przez lekarza   |  

Nasze zdrowie

  • 1

    Medyczne ciekawostki

    Serwis Hongan

    Serwis Medyczny w którym są porady zdrowego trybu życia

    Napisz do nas :

    Jesli chcesz byc naszym redaktorem zapraszamy do kontaktu

    Piotr Szuberla

    Adres: Ropczyce, ul.Lwowska 22
    E-mail: Med@aptekachorzow24h.pl