Osoby starsze są znacznie słabsze od ludzi młodych. Powoli tracą dobrą kondycję i siłę mięśni. Ich narządy wewnętrzne nie funkcjonują już tak sprawnie, jak kiedyś, często pojawiają się problemy trawienne czy dolegliwości ze strony serca lub nerek. Ponadto seniorom może często szwankować kręgosłup. Niejednokrotnie mogą też pojawiać się problemy z oczami, z pamięcią, ze słuchem. Dlatego tez ludzie starsi powinni szczególnie o siebie dbać. W ich przypadku wskazana jest lekka dieta, które pomoże im uniknąć nadwagi, a jednocześnie skutecznie odżywi całe ich ciało. Starsze osoby powinny unikać słodyczy, gdyż są one pełne cukru obciążającego wątrobę, a brakuje w nich wartości odżywczych, witamin i minerałów. Jeżeli babcia czy dziadek ma ochotę na coś słodkiego, powinna zjeść miseczkę malin, garść orzechów i rodzynek, wypić szklankę świeżo wyciskanego soku pomarańczowego z łyżeczką miodu, a nie zabierać się za czekoladę czy cukierki. Dla starszych ludzi nie wskazane są również potrawy smażone i w ogóle bardzo tłuste. Osoby starsze powinny unikać mięsa lub jeść je tylko dwa czy trzy razy w tygodniu, najlepiej kurczaka lub rybę. Kurczak jest bowiem chudy, a ryba zawiera zdrowe tłuszcze. Z powodzeniem jednak seniorzy mogą przejść na wegetarianizm i ograniczyć się do tłuszczów zwierzęcych zawartych w orzechach, oliwkach czy awokado.

Zdrowe żywienie – wiesz co jesz

Dodane przez Dr.Patryk Mol   |  2011-09-01

Idąc do sklepu, większość osób nie zastanawia się jakie składniki zawierają produkty, ponieważ w odstraszają je rzędy niezrozumiałych sformułowań napisanych drobnym maczkiem. A jednak powinno się przemóc i zapoznać się z tymi tabelkami, gdyż zawierają one cenne dla nas informacje. A przecież wiadomo, że zdrowe odżywianie zaczyna się przy sklepowej półce. Poza etykietami należy skrupulatnie sprawdzać datę ważności. Rozróżnia się dwa terminy: ”należy spożyć do…” – dla produktów z krótką datą ważności oraz „należy spożyć przed…” – dla produktów o dłuższej dacie. Jeśli spożyjemy te pierwsze po dacie ważności, możemy się rozchorować, ponieważ rozwijać się mogą drobnoustroje, natomiast te drugie tracą np. smak, kolor czy zapach. Większość ludzi widząc na etykiecie tajemniczy znak „E” boi się, że żywność ta jest niezdrowa. Często tak jest, ale nie każde „E” jest złe, ponieważ większość producentów dodaje do swych produktów tylko te składniki, które są na liście dozwolonych substancji dodatkowych. Tak na przykład tajemnicze E 300, czyli kwas askorbinowy, osoby, które nie znają fachowej nazwy, napawa strachem, a to tylko zwykła witamina C. kolejne „E”, którego nie należy się bać, to E 211 – jest to substancja konserwująca i chroniąca żywność przed drobnoustrojami. Jak widać nie powinniśmy się bać żywności, która zawiera w sobie składniki z symbolem „E”, jednak jeśli mamy do wyboru, np. pieczywo świeże, a to z długą datą przydatności zakonserwowane E 211, to oczywiście lepiej wybrać to świeże.

dodane filmy o zdrowiu

Film dodany przez lekarza   |  

Nasze zdrowie

  • 1

    Medyczne ciekawostki

    Serwis Hongan

    Serwis Medyczny w którym są porady zdrowego trybu życia

    Napisz do nas :

    Jesli chcesz byc naszym redaktorem zapraszamy do kontaktu

    Piotr Szuberla

    Adres: Ropczyce, ul.Lwowska 22
    E-mail: Med@aptekachorzow24h.pl